Куньєвська сільська територіальна громада
Харківська область, Ізюмський район

ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки Стратегії розвитку Куньєвської сільської територіальної громади до 2027 року та Плану заходів на 2026-2027 роки з реалізації Стратегії розвитку Куньєвської сільської територіальної громади

Дата: 03.11.2025 11:33
Кількість переглядів: 34

  1. Замовник СЕО:

Куньєвська сільська рада:

64323, Харківська область, Ізюмський район, с. Куньє ,

вул. Миру, 4 – А  Код ЄДРПОУ 04399714

Телефон:

0954019483

Електронна адреса: kyn1995@ukr.net

  1. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування місцевого та регіонального рівнів:

Проєкт Стратегії розвитку Куньєвської сільської територіальної громади (далі Куньєвської СТГ) до 2027 року та Плану заходів на 2026-2027 роки з реалізації Стратегії розвитку Куньєвської сільської територіальної громади до 2027 року (далі – Стратегія та План заходів) є документом Державного планування місцевого рівня і передбачає вирішення спільних проблем і реалізації спільних завдань соціально-економічного характеру, раціонального використання ресурсного потенціалу, створення комфортних умов життя населення, забезпечення екологічної безпеки та згуртованості громади. Проєкт Стратегії розвитку Куньєвської СТГ та План заходів буде вперше виставлено на розгляд та затвердження уповноваженими (згідно їхніх компетенції) органами, і тому відсутній зв’язок з діючими ДДП на обласному та місцевих рівнях.

            Стратегія розвитку ТГ покликана об’єднати зусилля усіх зацікавлених сторін:

– місцевих мешканців, бізнесових структур, влади, громадських активістів задля забезпечення місцевого економічного та соціального поступу через використання стратегічних переваг громади.

Стратегічні цілі Стратегії:

1. Конкурентоздатна економіка громади;

2. Розвиток людського капіталу та підвищення якості життя мешканців громади;

3. Сталий розвиток території.

            Проєкт Стратегії розвитку Куньєвської СТГ до 2027 року розроблено відповідно до законів України «Про засади державної регіональної політики», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про стратегічну екологічну оцінку», Постанови Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2023 року №816 «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів», Постанови Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2023 року №817 «Деякі питання розроблення Державної стратегії регіонального розвитку України і плану заходів з її реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених Стратегії і плану заходів», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 31.03.2016 №79 «Про затвердження Методики розроблення, проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації»,  а також щодо досягнення Цілей сталого розвитку на період до 2030 року, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2024 року №1190-р, та з врахуванням Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення, затвердження, реалізації, проведення моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку територіальних громад, затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 21.12.2022 № 265.

     Стратегія узгоджується з стратегічними і оперативними цілями стратегічних документів державного та регіонального рівня: Державної стратегії регіонального розвитку (цілями 1.3, 2.1 та 3.2)  на 2021‑2027 роки затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695) та Стратегії розвитку Харківської області на період до 2027 року.

3. Визначення умов для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля:

- Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку» (стаття 2) регулює відносини у сфері оцінки наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, виконання документів державного планування та поширюється на документи державного планування, які стосуються сільського господарства, лісового господарства, рибного господарства, енергетики, промисловості, транспорту, поводження з відходами, використання водних ресурсів, охорони довкілля, телекомунікацій, туризму, містобудування або землеустрою (схеми) та виконання яких передбачатиме реалізацію видів діяльності (або які містять види діяльності та об'єкти), щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, або які вимагають оцінки, зважаючи на ймовірні наслідки для територій та об’єктів природно-заповідного фонду та екологічної мережі, крім тих, що стосуються створення або розширення територій та об’єктів природно-заповідного фонду.

    Вплив на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з урахуванням стану довкілля в місці, де планується провадити плановану діяльність, екологічних ризиків і прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку громади, потужності та видів сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, у тому числі з урахуванням впливу наявних об’єктів планованої діяльності та об’єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності або розглядається питання про прийняття таких рішень.

     У Куньєвській СТГ однією з головних екологічних проблем і найбільш актуальною є питання поводження з відходами яке потребує системного врегулювання. На території Громади відсутні ліцензовані полігони для захоронення твердих побутових відходів, що створює виклики у сфері екологічної безпеки та впорядкованого збору сміття. Додатковим екологічним викликом є наслідки військової агресії рф, зокрема руйнування інфраструктури, деградація земель, забруднення довкілля уламками боєприпасів, забруднення атмосферного повітря, води, фізичні фактори що потребує включення заходів з відновлення екологічного балансу.

            Проєкт Стратегії та плану заходів не містить конкретних рішень про впровадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, у тому числі щодо надання документів дозвільного характеру на провадження такої діяльності.

            Стратегія визначає концептуальні стратегічні цілі, оперативні цілі і завдання перспективного розвитку Куньєвської СТГ, і не містить конкретних проєктів здійснення господарської діяльності, та не визначає місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів. Водночас План заходів включає низку ідей проєктів виконання завдань для реалізації стратегічних цілей, серед яких можуть бути проєкти, що відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів окремо має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.

  1. Ймовірні наслідки для довкілля (у тому числі для здоров’я населення, для територій з природоохоронним статусом, транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення):

            У ході здійснення СЕО буде оцінено ймовірні наслідки реалізації проєкту Стратегії розвитку Куньєвської СТГ до 2027 року та Плану заходів на 2026- 2027 роки з реалізації Стратегії розвитку Куньєвської сільської територіальної громади до 2027 року, зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких компонентів:

а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:

  • атмосферне повітря;
  • фактори середовища життєдіяльності;
  • ґрунти і земельні ресурси;
  • водні ресурси;
  • відходи;
  • біорізноманіття;
  • наслідки для здоров’я населення.

            Під час здійснення СЕО буде оцінено ймовірні наслідки від об’єктів інфраструктури, що пропонуються відповідно до Стратегії та Плану заходів

б) для територій із природоохоронним статусом:

            На території громади знаходяться пам’ятки природно-заповідного фонду: ботанічний заказник місцевого значення «Бугаївський» та «Круглий ентомологічний заказник»  місцевого значення.

   Можливі наслідки для зазначених територій, такі як забруднення ґрунтів, поверхневих та ґрунтових вод, візичні фактори (акустичне забруднення, іонізуюче та неіонізуюче випромінення) внаслідок господарської діяльності будуть уточнені під час проходження СЕО.

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

Реалізація Стратегії та Плану заходів не чинитиме транскордонного впливу на елементи довкілля, тому відсутня потреба в оцінці транскордонних наслідків.

      Особливу увагу буде приділено впливу на довкілля територій, що зазнали руйнувань унаслідок воєнних дій.

  1. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено:

            Базуючись на аналізі соціально-економічної ситуації в державі загалом та в громаді зокрема, а також прогнозах макроекономічних впливів можна припустити наступні сценарії розвитку:

Інерційний сценарій

Політична сфера. Громада зберігає нинішню залежність від державної підтримки та обмеженість власних ресурсів. Близькість до фронту стримує активність інвесторів, а частина державних програм має лише базовий характер.

Економічна сфера. Основним джерелом економічної активності залишається сільське господарство. Висока родючість ґрунтів забезпечує мінімальну стабільність, але низька енергоефективність, відсутність доріг і логістичних рішень обмежують потенціал розвитку. Переробна промисловість розвивається повільно.

Демографічні показники. Зберігається відтік молоді та працездатного населення у більш безпечні регіони чи за кордон. Поглиблюється старіння населення, зростає частка соціально вразливих категорій.

Соціальні показники. Доступність базових послуг (соціальний автобус, первинна медицина) залишається, проте транспортна віддаленість старостатів знижує рівень комфорту життя. Соціальні ініціативи реалізуються частково, у межах мінімального фінансування.

Екологічні показники. Несанкціоновані сміттєзвалища залишаються проблемою, відсутність системи утилізації відходів та належної інфраструктури погіршує екологічний баланс.

Оптимістичний сценарій

Політична сфера. Стабілізація безпекової ситуації, підтримка державних і міжнародних партнерів та участь у проєктах відновлення забезпечують громаду додатковими ресурсами. Куньєвська ТГ стає активним учасником програм децентралізації та міжмуніципального співробітництва.

Економічна сфера. Використання високої родючості земель і розвиток агропереробки створюють додаткові робочі місця. Залучення інвесторів та відкриття нових видів бізнесу стимулюють зростання податкових надходжень. Вдосконалення логістики та дорожньої інфраструктури підвищує конкурентоспроможність громади.

Демографічні показники. Покращення економічних умов і створення робочих місць стимулює повернення частини мешканців. Громада стає привабливою для молодих родин завдяки розвитку соціальної інфраструктури та створенню нових сервісів.

Соціальні показники. Розширюється спектр соціальних послуг: удосконалюється транспортна система, розвиваються освітні та культурні простори, зміцнюється система підтримки літніх людей та ВПО. Доступ до медицини покращується через залучення кадрів і партнерств.

Екологічні показники. Реалізація програм з відновлення водних об’єктів, рекультивації земель та створення сучасної системи поводження з відходами сприяє формуванню екологічно безпечного середовища. Впровадження заходів з енергоефективності та «зеленої» енергетики знижує вразливість громади до цін на енергоресурси.

Песимістичний сценарій

Політична сфера. У разі загострення воєнних дій громада концентрує всі ресурси на базових потребах населення. Зростає ризик адміністративного приєднання до більш спроможної громади.

Економічна сфера. Відсутність інвестицій, скорочення діяльності підприємств і слабка податкова база призводять до фінансової кризи. Більшість господарств працює лише на виживання, без розвитку.

Демографічні показники. Масова міграція працездатного населення та відсутність умов для повернення спричиняють різке зниження людського потенціалу. Залишаються переважно літні люди та соціально незахищені групи.

Соціальні показники. Освітня, медична та культурна інфраструктура занепадають через руйнування та брак фінансування. Соціальні послуги надаються у мінімальному обсязі. Віддаленість старостатів та транспортні проблеми ще більше ускладнюють життя мешканців.

Екологічні показники. Проблеми зі стихійними сміттєзвалищами, відсутність системи утилізації відходів і руйнування екологічної інфраструктури призводять до погіршення стану довкілля. Несприятливі кліматичні умови та ризики військових дій поглиблюють екологічну нестабільність.

            В основі Стратегії та Плану заходів закладено оптимістичний сценарій розвитку.

В інтересах ефективного та сталого розвитку громади та підвищення якості життя населення найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованої Стратегії.

  1. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки:

            Стратегічна екологічна оцінка здійснена з метою прогнозування коротко-, середньо- та довгострокового впливу реалізації планувального документа на середовище життєдіяльності населення громади, виявлення можливих варіантів пом’якшення цього впливу, насамперед на стан навколишнього середовища, стан здоров’я населення та фактори середовища життєдіяльності.

            План-схема розробки звіту про стратегічну екологічну оцінку Стратегії розвитку Куньєвської сільської територіальної громади до 2027 року та Плану заходів з її реалізації передбачає:

  • Збір первинної статистичної інформації про поточний стан довкілля в розрізі впливу на основні його компоненти;
  • Проведення аналізу та оцінки впливу реалізації Стратегії на окремі компоненти навколишнього природнього середовища та стану здоров’я населення;
  • Консультації з громадськістю та органами державної влади з метою врахування в Стратегії якісних зауважень та пропозицій.

Прогнозування соціально-економічних та екологічних процесів є важливим елементом стратегічного планування розвитку території. Всі ці етапи дослідження проведені з врахуванням вимог нормативно-правових актів у сфері екологічної безпеки та санітарно-епідеміологічного благополуччя населення.

  1. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування:

  Для запобігання появі потенційних негативних наслідків виконання Стратегії та Плану заходів, а також зменшенні їх можливого негативного впливу пропонується реалізація комплексу заходів в розрізі компонентів довкілля: атмосферне повітря, водні ресурси, земельні ресурси, поводження з відходами. Більшість заходів враховані під час підготовки заходів з реалізації оперативних цілей Стратегії.

  Згідно з Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями з додержанням обов’язкових екологічних вимог:

а) раціонального й економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних і інших методів поліпшення якості природних 

ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища й безпеку здоров’я населення;

д) збереження територій і об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення заходів щодо збереження й невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами;

є)  створення безпечного середовища життєдіяльності.

  Також, будуть враховані заходи спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

  1. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку:

Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку має враховувати вимоги статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».

  • зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;
  • характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
  • характеристику стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
  • екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
  • зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;
  • опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності - 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;
  • заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;
  • обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
  • заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
  • опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);
  • резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
  • Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання:

Куньєвька сільська військова адміністрація, юридична адреса: 64323, Харківська область, Ізюмський район, с. Куньє, вул. Миру, 4 - А.

Е-mail адреса: KunyeSVA@ukr.net (з поміткою в темі листа «Пропозиції до заяви про СЕО»)

Строки подання: 10 днів з дати оприлюднення, тобто з 03.11.2025 по 12.11.2025.



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь